به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، حسن وفادار، قائم مقام مدیرعامل اسبق ایران خودرو چندی پیش در فضای مجازی پیرامون آسیب شناسی نقش خودروها در زنجیره ناترازی بنزین، گفت: اگر ۳۰ درصد کاهش مصرف بنزینی که در خودروهایی با سیستم GDI شاهد هستیم را به مصرف روزانه بنزینمان که حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در سطح کل کشور […]
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، حسن وفادار، قائم مقام مدیرعامل اسبق ایران خودرو چندی پیش در فضای مجازی پیرامون آسیب شناسی نقش خودروها در زنجیره ناترازی بنزین، گفت: اگر ۳۰ درصد کاهش مصرف بنزینی که در خودروهایی با سیستم GDI شاهد هستیم را به مصرف روزانه بنزینمان که حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در سطح کل کشور است، اضافه کنیم، شاهد ۴۰ میلیون لیتر صرفه جویی بنزین در روز هستیم.
وی با اشاره به اینکه چنین اقدامی را نمیتوانیم در کوتاه مدت رقم بزنیم چرا که با محدودیتهایی دست و پنجه نرم میکنیم، ادامه داد: ظرفیت تولید خودروسازان ما حدود یک میلیون دستگاه است و اگر بخواهیم یک میلیون دستگاه هم وارد کنیم و اگر بخواهیم این ۲۰ میلیون خودرویی که در سطح کشور در حال تردد هستند را نوسازی کنیم، حدود ۱۰ سال طول میکشد و به زمان نیاز داریم و باید یک پروژه بلندمدت طراحی شود.
به گفته وفادار، خودرو با موتورهای جی. دی. آی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از موتورهای معمولی گرانتر هستند. البته کارشناسان صنعت خودروی ما اقدام به طراحی و ساخت این موتورها کرده اند که به زودی میتوانیم در ساخت خودروهای داخلی از این سیستم، استفاده کنیم.
بنزین بی کیفیت تاثیری بر موتورهای پیشرفته ندارد
این عضو اسبق هیات مدیره ایران خودرو با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم از قابلیتهای موتورهای GDI و پیشرفته برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی استفاده کنیم، نیاز داریم کیفیت بنزین هم همگام با این موضوع ارتقا پیدا کند، و باید به سمت تولید بنزین با عدد اکتان بالا برویم، توضیح داد: بدون رعایت ارتقای کیفیت بنزین، به قابلیتها و خروجیهایی که از موتور پیشرفته داریم دست پیدا نمیکنیم. ضمن اینکه گوگردی که در بنزینها است که باید به زیر ۱۰ PPM برسد در غیر این صورت دچار مشکل در سوخت رسانی در موتورهای جدید میشویم و باید این پروژهها به صورت موازی در کنار هم پیش برود.
وفادار اظهار داشت: البته سوختهای جایگزین دیگری هم داریم، ولی یک پروژه ملی و کلان باید طراحی شود تا این کار را تسریع کنیم. البته این کار فقط به خودروساز برنمیگردد، وقتی شما صحبت از خودروهای جدید میکنید بحث هوشمندسازی هم پیش میآید که اصلا ارتباطی به خودروساز پیدا نمیکند و همه دوستانی که در وزارتخانههای مختلف هستند باید بسیج شوند تا این پروژه ملی را به دست بیاوریم. در همین حال برای استفاده از خودروهای عمومی باید فرهنگ سازی را تشدید کنیم.
عدد اکتان، بازیگر نقش اول کیفیت بنزین/مسئله را به گردن یکدیگر نیندازیم
وی با تاکید بر اینکه اگر کیفیت بنزین تولیدی ما ارتقا پیدا نکند و عدد اکتان آن به بالای ۹۵ نرسد تمام این زحماتی که کشیده میشود و هزینههایی که برای ارتقای موتورها انجام میشود، از بین میرود، اظهار داشت: بنابراین تاکید میکنم به دوستان وزارت نفت که پروژهای را طراحی کنند تا بنزین تولیدی ما ارتقا کیفی پیدا کند، در عین حال خودروساز هم در حال طراحی و ساخت موتورهای جدید هستند تا بتوانیم به ناترازی بنزین پایان دهیم. البته مسئله یا علت را به گردن یک قشر خاص نیاندازیم و نگوییم خودروساز یا پالایشگاه مقصر هستند، ناترازی بنزین یک مسئله ملی است و باید جمعی و ملی به آن فکر کنیم.
مصرف کمتر، قدرت کمتر
این عضو اسبق هیات مدیره ایران خودرو در پاسخ به اینکه کدام خودرو داخلی مصرف کمتری دارد، گفت: باید بگویم که خودروهایی که موتورهای کوچک تری دارند که دارای سیستم GDI هم نیست مثل ماشینهای ۲۰۷، ۲۰۶ و … مصرف سوخت کمتری دارند ولی در خصوص قدرت شاید نیاز مشتری را برآورده نکند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامات لازم جهت بهینه سازی مکانیک خودروهای داخلی را آغاز کرده ایم، توضیح داد: بحث بهینهسازی در خودروسازیها شروع شده و در مراحل آخر است، اما اگر ما کیفیت بنزین را ارتقا ندهیم و عدد اکتان را به بالای ۹۵ نرسانیم و همینطور PPM گوگرد را به زیر ۱۰ نرسانیم عملا تمام اقداماتی که خودروسازها انجام داده اند، از بین میرود.
به گزارش تابناک، بخش نخست اظهارات حسن وفادار، قائم مقام اسبق مدیرعامل ایران خودرو را اینجا بخوانید.